~Kata Hikmah~

``Orang Beriman yang dipupuk semangat taqwa akan sentiasa yakin bahawa dalam keadaan apa sekalipun dia tidak akan melakukan perkara yang dilarang oleh Allah s.w.t' '

Thursday, July 16, 2009

Sewaaan(الإجارة)

1.0 Definasi

Dalam muamalat secara Islam, ada suatu muamalat yang dipanggil “Ijarah”, iaitu dengan bahasa Malaysianya kita panggil “sewa menyewa”.

Menurut definasi syarak, ialah : perjanjian memiliki munafaat yang dimaklumi dengan bayaran mengikut cara-cara yang tertentu.

1.1 Dalil Sewa Menyewa

Dalil asal sebelum ijmak yang menunjukkan keharusannya ialah :

1. Firman Tuhan :

Ertinya :

Jika mereka menyusukan anak kamu maka hendaklah kamu berikan upahan mereka.

2. Perkhabaran bahawa Rasulullah s.a.w. :

Ertinya :

Bahawa Rasulullah s.a.w. menegah daripada berpawah tetapi memerintah dengan melakukan sewa menyewa.

1.2 Jenis-jenis Sewaan

Sewaan ada dua jenis, iaitu :

1. Ijarah zimmah : Ialah menyewa sesuatu yang belum ada di hadapan mata sewaktu akad. Sewaan jenis ini diisyaratkan tunai pembayarannya dan menerimanya pada majlis akad.

2. Ijarah ain : Ialah menyewa / mengupah sesuatu yang sudah ada di hadapan mata sewaktu akad.


1.3 Hikmat-hikmatnya

Di antara hikmat-hikmat sewa menyewa dan upah mengupah ialah :

1. Memberi kemudahan kepada orang-orang yang tidak memiliki sesuatu barang mendapat faedah daripadanya.

2. Menambah kelapangan bagi tuan ampunya barang dengan beroleh bayaran sewanya.

3. Mengeratkan perhubungan di antara satu sama lain.

4. Supaya anggota masyarakat mendapat kemudahan dan kesenangan hidup.

5. Menggalakkan pihak-pihak yang mampu supaya sentiasa memberi kemudahan kepada pihak-pihak yang kurang mampu.

Urusan sewa menyewa ini merupakan suatu kemudahan yang besar bagi anggota-anggota masyarakat mendapat keperluan hidup masing-masing. Sebagaimana yang kita ketahui, tidak semua orang memiliki segala kemudahan dan keperluan hidup, maka dengan adanya urusan sewa menyewa ini dapatlah masing-masing memenuhi kehendak-kehendak dan keperluan itu dengan senang.

1.4 Beberapa Contoh

Setiap barang yang sah dijualbeli, mendatangkan munafaat dan kekal zatnya, sahlah dipersewakan ; dan setiap mereka yang sah melakukan urusan jualbeli, sahlah bagi mereka menjalankan urusan sewa menyewa ini. Supaya lebih terang, cara sewa menyewa dan upah mengupah, di bawah ini diterangkan contoh-contohnya :

1. Norizan mengupah Salwani menyusui anaknya dengan bayaran sebanyak $100.00 sebulan. Norizan dinamakan “orang yang mengupah”, Salwani, dinamakan “orang yang mengambil upah”. Bayaran $100.00 itu dinamakan upah.

2. Muliawan telah menyewa sebuah motokar dari Kota Bharu hendak pergi ke Kuala Lumpur dengan bayaran sebanyak $80.00. Muliawan dinamakan “yang menyewa – mustakjir”. Wang sebanyak $80.00 itu dinamakan “sewa- ujrah” dan tuan punya motokar itu dinamakan “pemberi sewa – mukjir”.

3. Encik Nasim menyewa sebuah rumah kepunyaan Encik Salbini dengan sewa sebanyak $50.00 sebulan. Encik Nasim dinamakan “yang menyewa – mustakjir” Salbini dinamakan “pembeli sewa – mukjir” dan wang bayaran itu dinamakan sewa – ujrah”.


1.5 Rukun Sewa Menyewa

Rukun sewa menyewa / upah mengupah empat perkara iaitu :

1. Pemberi sewa dan yang menyewa.

2. Bayaran sewa.

3. Munafaat atau faedah

4. Sighah, iaitu ucapan orang yang memberi sewa dan orang yang menyewa, seperti : “Saya sewakan rumah ini kepada saudara dengan bayaran $100.00 sebulan. Jawab orang yang menyewa : “Saya menyewanya dengan bayaran sebanyak yang tersebut.”

1.6 Syarat Sewa Menyewa

Syarat-syarat sewa menyewa / upah mengupah ialah :

1. Zat barang yang disewa hendaklah kekal dalam tempoh perjanjian sewa. Tidak sah menyewa sesuatu yang tidak kekal zatnya seperti lilin, sabun atau sebagainya.

2. Boleh diambil faedah yang bernilai dari barang yang disewa. Tidak sah menyewa barang yang munafaatnya tidak bernilai seperti menyewa buah cempedak atau durian sekadar menciumi baunya. Begitu juga tidak sah menyewa sesuatu yang belum terjamin faedahnya seperti menyewa lembu jantan untuk mendatangi lembu betina bagi mengambil bakanya, kerana faedahnya belum terjamin.

3. Bayaran sewa hendaklah diketahui jenis, kadar dan sifatnya.

4. Tentukan masa bagi barang-barang yang boleh ditentukan.

5. Tentukan kerja-kerja yang hendak dilakukan.

6. Barang yang hendak disewakan itu hendaklah barang yang tertentu.

1.7 Mati Pemberi Sewa atau Yang Menyewa

Kuatkuasa sewaan terus berjalan walaupun mati salah seorang daripada pemberi sewa atau yang menyewa. Begitu juga tidak batal sewaan dengan mati kedua-duanya. Ertinya mati tidak membatalkan sewaan sama ada mati salah seorang daripada mereka atau kedua-duanya, bahkan terus kekal berjalan kuatkuasanya sehingga habis tempoh perjanjian yang telah dibuat. Hak menerima munafaat atau melaksanakannya, atau mengambil ujrahnya – jika belum menerimanya – adalah menjadi hak waris kedua pihak.


1.8 Batal Perjanjian Ijarah

Ijarah menjadi batal atau terpasakh dengan sebab rosak atau binasa semua sekali benda yang disewakan itu. Umpamanya rumah yang disewakan telah runtuh sama sekali, haiwan tertentu yang disewakan telah mati, maka terbatallah ijarah yang telah dibuat itu.

1.9 Sabit Khiar

Jika benda yang disewakan itu hanya rosak setengahnya saja dan bakinya masih dapat diambil munafaatnya, seperti runtuh sebelah rumah dan bakinya masih dapat diduduki, ketika itu sabit khiar iaitu sama ada mahu diteruskan ijarah ataupun tidak. Begitu juga sabit khiar jika di dapati kecacatan binatang yang disewa untuk kenderaan atau rumah yang disewakan itu telah terlalu buruk.

1.10 Rosak Barang Yang Disewa

Jika rosak atau binasa barang yang disewakan, umpamanya rumah yang disewa telah runtuh atau terbakar, tidak wajib di atas orang yang menyewanya itu menggantikannya atau membayar ganti rugi kepada pemberi sewa kerana orang yang menyewa adalah beramanah di atas barang yang disewanya itu kecuali jika berlaku kerosakan dengan sebab ketaksiran atau sengaja dilakukannya, wajib di atas orang yang menyewa itu menggantikannya

1.11 Rumah Sewa Dijual

Jika rumah yang disewakan itu telah dijualkan kepada orang lain, kuatkuasa perjanjian sewa tetap juga berjalan terus sehingga habis tempohnya. Dalam hal yang demikian, orang yang menyewa hendaklah terus berhubung dengan orang yang membeli rumah itu.

1.12 Budipekerti Dalam Sewa Menyewa

Di antara budipekerti yang mesti dijaga oleh masing-masing pihak dalam urusan sewa menyewa ini ialah :

1. Masing-masing hendaklah bertimbang rasa dan jujur.

2. Sempurnakan janji-janji yang telah dibuat dengan sebaik-baiknya.

3. Oran gyang menyewa hendaklah menggunakan barangj itu dengan cermat.

4. Bila habis tempoh, hendaklah diserah balik barang itu dengan segera.

5. Bayaran sewa hendaklah dibayar segera apabila sampai waktunya.

6. Bila orang yang menyewa ditimpa kesukaran, pihak pemberi sewa hendaklah bertimbang rasa dengan memberi kemudahan atau kelonggaran tempoh pembayarannya.


Wallahua'lam.....

1 comment: