~Kata Hikmah~

``Orang Beriman yang dipupuk semangat taqwa akan sentiasa yakin bahawa dalam keadaan apa sekalipun dia tidak akan melakukan perkara yang dilarang oleh Allah s.w.t' '

Friday, December 30, 2011

Final Exam

Assalamualaikum.....
Apa khabar sahabat semua, semoga semuanya sihat dan dapat menjalani kehidupan ini dengan baik...


Sudah hampir 3 bulan saya tidak meng'update' disebabkan beberapa masalah telah berlaku. Alhamdulillah, hari ini dapat jugak menggerakkan hati nak update blog ni.....


Jika kita tengok pada tajuk diatas berkenaan FINAL EXAM !!!!, pasti semua orang akan rasa gementar, cemas, nervous dan sebagainya.  Memang sudah menjadi lumrah semua orang akan jadi seperti itu. Terlalu banyak cara untuk kita belajar dan ulangkaji. Cuma terpulang pada umpunya badan yang menentukannya. Jika seseorang itu rajin dan berusaha INSYAALLAH dia akan berjaya, tapi jika dia malas dan tidak berusaha memang akan kecundang. Allah S.W.T maha berkuasa dan maha adil. Allah lebih mengetahui mana yang lebih elok untuk seseorang hamba itu. Jika kita berusaha sekuat mana pun tetapi Allah tidak benarkan, kita mesti terima dengan sebaik-baiknya. Kita hanya perlu berusaha dan rajin berdoa dan mendekatkan diri kepadanya. Moga2 doa kita diterima oleh-Nya.


Disini saya ingin kongsikan beberapa tips untuk menghadapi exam. Walaupun tips ini tidak seberapa dan saya pun bukan pelajar cemerlang, moga tips ini akan beri manfaat kepada semua. Pertama semua sedia maklum perlu kepada study lebih awal sebelum exam. Cubalah fahami suatu subjek itu dengan sebaik-baiknya. Insyaallah kita akan dapat jawab dengan baik. Kedua, tidur awal pada hari exam dapat menjana otak dengan baik pada keesokan harinya. Ketiga, semasa bergerak dari rumah ke tempat exam kita boleh berselawat, berzikir dan mohon kepada Allah agar dipermudahkan untuk menjawab exam dengan baik. Keempat, semasa pengagihan kertas soalan kita boleh baca surah as-syarh(surah ke 94) dan baca doa penerang hati. Semasa jawab exam jika terlupa sentiasa la berselawat moga apa yang kita belajar dan hafal datang kembali.


Semoga ianya bermanfaat untuk semua. Mungkin ade lagi tips yang lebih baik dari saya. Tips ini sentiasa saya guna semenjak dari sekolah menengah. Kadang ianya menjadi dan kadang tak. Semuanya terletak pada Allah, jika kita jaga hubungan kita dengan Allah, INSYAALLAH pasti DIA akan tolong tapi jika kita tak jaga, maka kita perlu redho dengan keputusan yang diberikan. Disini saya ingin mohon maaf kepada semua yang mengenali saya atau tak. Mohon doa sahabat2 semua agar saya dapat jawab exam dengan baik kali ini.


Sentiasa perbanyakkan amalam kepada Allah. Salam imtihan kepada semua yang ambil exam.


Wallahua'lam.....

No comments:

Post a Comment